این پژوهش دیدگاه جوزف هیلیس میلر، نظریهپرداز معاصر روایت را به کار بسته است تا چند نظریه در مورد کارکردهای آغاز در روایت سینمایی را در فیلم مسافران، ساختهی بهرام بیضایی مورد مطالعه قرار دهد. پرسشهای این پژوهش بدین ترتیب است که اولاً با مرکزیت کارکردهای سهگانه که میلر برای روایت قایل میشود، چگونه میتوان آغاز را در فیلم مسافران بر مبنای دیدگاههای روایت سینمایی مایکل تییرنو، لورا شلهارت، چارلی موریتس و ادوارد فورستر تحلیل کرد؟ و ثانیاً کارکردهای سهگانهی روایت در دیدگاه جوزف هیلیس میلر، دربارهی آغاز در روایت فیلم مسافران با چه جزئیاتی قابل تبیین است؟ هدف این پژوهش آن است که نشان دهد چگونه کارکردهای متعارض روایت در فیلمهای سینمایی پیرنگهای روایی آنها را آغاز میکند و به پیش میبرد. دستاورد این پژوهش آن است که نشان دهد نظریههای روایت در حوزهی تخصصی فیلمنامهنویسی و فیلمسازی با نظریههای کلیتر و عمومیتر روایت پیوندهای مهم و قابل تأملی دارند. نتیجهی این مقاله نشان میدهد که فیلم مسافران در مخالفت با کارکرد آفرینشگر روایت از دیدگاه هیلیس میلر، کارکرد انتقادی را آشکارسازی میکند. یعنی با فرهنگ مسلط که مرگ و پایان را برتر از زندگی و ادامه میداند و از این فرهنگ پاسبانی میکند، مخالفت می ورزد و بر فرهنگ مبتنی بر پاسداشت زندگی اصرار میورزد تا جایی که هم همهی شخصیتهای فیلم و هم مخاطبان، حقانیت این فرهنگ جایگزین را به طور قاطع باور کنند که بر جنبهی برتر ذاتی زندگی در برابر جنبهی کهتر پدیداری مرگ تأکید دارد.
هاشمی, محمد. (1402). کارکردهای آغاز در روایت سینمایی؛ مطالعه ی موردی: فیلم مسافران ساخته ی بهرام بیضایی. دو فصلنامه روایت شناسی, (), -. doi: 10.22034/jlc.2023.391771.1552
MLA
محمد هاشمی. "کارکردهای آغاز در روایت سینمایی؛ مطالعه ی موردی: فیلم مسافران ساخته ی بهرام بیضایی". دو فصلنامه روایت شناسی, , , 1402, -. doi: 10.22034/jlc.2023.391771.1552
HARVARD
هاشمی, محمد. (1402). 'کارکردهای آغاز در روایت سینمایی؛ مطالعه ی موردی: فیلم مسافران ساخته ی بهرام بیضایی', دو فصلنامه روایت شناسی, (), pp. -. doi: 10.22034/jlc.2023.391771.1552
VANCOUVER
هاشمی, محمد. کارکردهای آغاز در روایت سینمایی؛ مطالعه ی موردی: فیلم مسافران ساخته ی بهرام بیضایی. دو فصلنامه روایت شناسی, 1402; (): -. doi: 10.22034/jlc.2023.391771.1552