چکیده «در دنیای تو ساعت چند است؟» تولید سالهای نخست دهه نود شمسی، اولین فیلم بلندِ صفی یزدانیان، مستندساز، در ژانر عاشقانه- اجتماعی میباشد. هرچند این فیلم، با نقدهای ژورنالیستی متعدد مواجه بوده، اما تاکنون از دریچه هیچ نظریهای مورد تحلیل واقع نشدهاست. ارزش و محوریت زمان، همچنین دوگانگی جهانها به انحاءِ مختلف در این فیلم به تصویر کشیده شدهاست. بهدلیل اهمیت و نقش محوری عنصر زمان در روایتِ سینمایی و بهمنظور شرح و تحلیل روشمند فیلم، در این پژوهش مؤلفۀ توازینگری، از منظر زمانرواییِ ژرار ژنت، متفکر فرانسوی، تحلیل میشود. این مقاله در پی پاسخ به این پرسشهاست؛ چه نظامها و مؤلفههای زمانپریشی در این فیلم بازنمایی شدهاند و چگونه این مؤلفهها در ارتباط و نسبت بین روایتهای فیلم نقش ایفا میکنند. هدف این پژوهش ارائۀ الگوی نظاممند زمانپریشی، نمایان ساختن کاربست مؤلفههای پسنگری و پیشنگری و تبیین توازینگری در سکانسهای فیلم میباشد. نتایج پژوهش حاکی است؛ محصول نهایی فیلمساز برای نمایش دو دنیای متفاوت، فیلمی با مشخصات زمانپریشیِ کامل و چندوجهی است که ضمن بهرهگیریِ ترکیبی از مؤلفههای زمانپریشی، واجد ویژگیهای شاخص مؤلفۀ توازینگری است.
کلیدواژگان: در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان، ژرار ژنت، زمانروایی، زمانپریشی، پسنگری، پیشنگری، توازینگری.
نامور مطلق, بهمن, & ابراهیمی ویشکی, زهرا. (1402). توازینگری در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» براساس دیدگاه زمانپریشی ژرار ژنت. دو فصلنامه روایت شناسی, (), -. doi: 10.22034/jlc.2023.399664.1568
MLA
بهمن نامور مطلق; زهرا ابراهیمی ویشکی. "توازینگری در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» براساس دیدگاه زمانپریشی ژرار ژنت". دو فصلنامه روایت شناسی, , , 1402, -. doi: 10.22034/jlc.2023.399664.1568
HARVARD
نامور مطلق, بهمن, ابراهیمی ویشکی, زهرا. (1402). 'توازینگری در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» براساس دیدگاه زمانپریشی ژرار ژنت', دو فصلنامه روایت شناسی, (), pp. -. doi: 10.22034/jlc.2023.399664.1568
VANCOUVER
نامور مطلق, بهمن, ابراهیمی ویشکی, زهرا. توازینگری در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» براساس دیدگاه زمانپریشی ژرار ژنت. دو فصلنامه روایت شناسی, 1402; (): -. doi: 10.22034/jlc.2023.399664.1568